Există o expresie în limba engleză care spune ”trust your gut”, și care s-ar traduce în română prin „ai încredere în intestinul tău”. Asta presupune că, atunci când am de luat o decizie, trebuie să țin cont de ceea ce îmi spun intestinele mele? Nu am încă un răspuns la această întrebare, însă am descoperit că există un nerv vag care rătăcește prin tot organismul și care pare să fie implicat în ceea ce numim instinct. Deși s-a crezut, inițial, că există doar un singur nerv, cercetările au arătat că există de fapt, în pereche, unul pe partea dreaptă și unul pe partea stângă. Acest nerv conectează toate organele dintre creier și colon și este cel mai lung și mai ramificat nerv din corp. Pornește din creier și se oprește în abdomen, iar dacă este stimulat, poate împiedica reflexul de a fugi sau lupta atunci când ne confruntăm cu o amenințare.

Ceea ce mi s-a părut interesant, este faptul că, nervul vag este responsabil de legătura dintre minte și suflet, mediind gândirea și afectele. Acesta primește informații de la organe, pe care le transmite mai departe, către creier. Spre exemplu, primește de la inimă și plămâni informații despre felul în care respirăm, iar creierul știe dacă poate relaxa sau nu corpul.

Mai mult decât atât, acest nerv controlează o serie de hormoni ca: cortizolul (hormon ce reglează stresul), estradiolul ( reglează senzația de durere), insulina (rol în construirea musculaturii sau în transformarea mâncării în energie), hormonii tiroidieni (reglează greutatea corporală, ciclurile menstruale, temperatura corpului, puterea musculară, ritmul cardiac), testosteronul (rol în sistemul reproductiv al bărbatului). Este implicat și în controlul anxietății, depresiei, migrenelor și durerilor de cap.

Atunci când este stimulat, nervul vag ne poate da o stare generală de bine, făcându-ne mai relaxați și mai optimiști. Masajul gâtului și picioarelor, yoga, râsul, cântatul, spălatul feței cu apă rece sunt toate modalități prin care putem stimula acest nerv. Respirația profundă (specifică meditației), reduce cererea de oxigen și ajută mușchiul inimii să nu mai lucreze atât de mult. Socializarea și menținerea unor relații sociale pozitive pot ajuta corpul să secrete oxitocina, care este hormonul fericirii, al iubirii și încrederii, cunoscut și sub denumirea de molecula morală.

Atunci când vă simțiți fără energia, mai puțin optimiști, agitați, mai puțin răbdători și încordați, poate nu ar fi rău să luați în calcul nervul vag și stimularea lui. În fond, este la îndemâna tuturor să respirăm conștient, să râdem mai mult sau să cântăm. Totul ține doar de noi și de ceea ce hrănim în noi!

Psih. Aura Bogdan